Rydder lageret for tømmermandskur

Pressemeddelelse december 28, 2004 Helse

Kunderne står i kø for at få fat i nopal-kaktus.

Nogle små grønne kapsler fyldt med ekstrakt fra den mexicanske nopal-kaktus er en af de mest efterspurgte varer i matas og helsekostforretninger lige nu, men det er også en af dem, der er vanskeligst at få fat på.
Årsagen er, at nopal-ekstrakten forebygger tømmermænd, og hvem vil ikke gerne undgå dem.
- Lige siden radio, TV og aviser inden jul kunne fortælle, at det nu er videnskabeligt bevist at nopal kan halvere antallet af alvorlige tømmermands-tilfælde, har vi haft telefonstorm, og vore lagre har været tømt flere gange, fortæller Torben Dhalvad, fra TD of Scandinavia, Bogense, der er den eneste forhandler af kaktus-pillerne i Danmark.
- Jeg har ikke oplevet en så voldsom interesse for et produkt, siden TV-journalisten Bent Henius i 1991 fortalte, at stoffet Q10 kan give alle mere eller mindre evig ungdom. Folk er næsten desperate, og de, der har fået kapslerne, ringer glædesstrålende tilbage og fortæller om hvor godt de har virket.

Forsyninger klar i januar

- Vi har nu produceret en særlig tømmermands-pakning som vi kalder Nopal Party Cactus. Den indeholder 30 kapsler og koster 99 kr. Det er altså nok til at forebygge 5-10 gange tømmermænd. De nye pakninger er nu på vej ud til nogle få heldige Matas og helsekost-forretningerne, og den sælges også gennem internetbutikken www.supershopping.dk
- Vi regner med at kunne dække den voldsomme efterspørgsel midt i januar, men indtil da vil det være vanskeligt at få Nopal i butikkerne i store dele af landet, men supershopping.dk vil kunne levere, siger Torben Dhalvad
Den videnskabelige undersøgelse er foretaget på Tulane Univeristy i Texas, og den viser, at de fleste fik det væsentligt bedre, hvis de tog nopal, og antallet af alvorlige tilfælde af tømmermænd blev halveret hos dem, der brugte tilskuddet.
I Danmark har læge Jerk W. Langer fortalt om både undersøgelse og produkt i TV og andre medier. Han anbefaler, at man tager 3 kapsler inden festen og igen 3, inden man går i seng hvis man kan huske det.  Andre eksperter har også vist stor interesse for Nopal-kapslerne.

Helse