På jagt i Googles kloakker…

Pressemeddelelse juli 18, 2007 IT

Det er ikke ulovligt, det er ikke farligt, og det er ikke engang uetisk. Så enkelt tilbageviser én af Danmarks førende eksperter i søgemaskineoptimering (SEO) Marcel Fuursted fra firmaet Refocus den kritik, der ofte lyder, når snakken falder på cloaking.

Billede til artikel
Billede af Marcel Fuursted

Cloaking har nu intet med kloakker at gøre. Det er en teknik, hvor man sikrer, at søgemaskinernes søgerobotter ser en specielt optimeret udgave af en hjemmeside, mens en menneskebruger ser den rigtige side. Google er ikke begejstret, men kunderne jubler. En webshop, som tidligere lå på side 2 eller 3 i Googles søgeresultater, kan med cloaking komme op på én af de attraktive øverste pladser.

Cloaking betyder at gemme sig under en kåbe. De, der udfører cloaking, gemmer sig nemlig for de store søgemaskiner som f.eks. Google og Yahoo, der gør en stor indsats for at afsløre disse forsøg. Der findes eksempler på, at hjemmesider helt er blevet slettet af Googles registre som straf for, at de har udført cloaking. Derfor har cloaking et lidt blakket ry, blandt SEO-folk.

Marcel Fuursted har nu sammensat et hold af eksperter, som har sat cloaking i system i det ny selskab Cloaking System ApS. Det er nemlig et stort arbejde at søgemaskineoptimere gennem cloaking, men med det ny system, Cloaking System, kan hvem som helst på kort tid optimere sine egne sider helt uden risiko for at blive udelukket fra Google. "Lige som sladderjournalister søger i sportsfolks affald, har vi så at sige ledt i Googles kloakker og fundet metoder, hvor vi kan komme risikoen til livs," fortæller Marcel Fuursted, "Vi udnytter nogle af Googles helt centrale styrker til at sikre, at vores optimerede sider får de bedst mulige placeringer." Men på samme måde som banker og stater må tilbageholde visse oplysninger af hensyn til kundernes og borgernes sikkerhed, kan Marcel ikke komme nærmere ind på, hvordan Cloaking System narrer Google til at placere de optimerede sider på de bedste pladser i søgeresultaterne. Han kan heller ikke fortælle, hvem kunderne er. "Det kunne jo være at Google læser med," smiler han.

For at undgå, at Cloaking Systems kunder bliver udelukket fra søgemaskinerne, er der tilknyttet et omfattende sikkerhedssystem til at skjule kundens identitet. "Google kan simpelt hen ikke se, hvilke sider, vi har optimeret," siger Marcel Fuursted, "og skulle vi mod forventning alligevel blive afsløret, havner Sorteper hos os og ikke hos vores kunder. Desuden har vi adskillige nye systemer liggende klar i skrivebordsskufferne, så vores kunders sider igen hurtigt kan komme til tops i resultaterne." Han tilføjer, at hvis der var risiko for sanktioner, ville han da skynde sig at lave en falsk optimering på sine konkurrenters hjemmesider, så disse kunne blive slettet fra resultaterne - og de ville sikkert gøre det samme mod Cloaking-System.com.

At Cloaking System indeholder en fuld søgeordsanalyse, samt optimering på synonymer og fejlstavede ord, og at man får masser af saglig support betyder, at hvem som helst kan anvende systemet. Som noget helt nyt inden for SEO markedsføres Cloaking System til direkte salg over nettet - det betyder at prisen havner i omegnen af en tiendedel af en tilsvarende traditionel søgemaskineoptimering.

Fakta:

Det siger Google om cloaking:

Serving up different results based on user agent may cause your site to be perceived as deceptive and removed from the Google index. (At vise forskellige resultater baseret på vores brugeragent, kan betyde, at dit site bliver opfattet som vildledende og bliver slettet fra Googles index)(http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66355)

Marcel Fuursted er anerkendt som én af Danmarks førende SEO-eksperter. I begyndelsen af 2007 sikrede han Webshopsystemet Dandomain mod, at samtlige deres kunder blev udelukket af Googles index.

IT