Ny og effektiv rynkebehandling, uden ubehag og uden irritation af huden

Pressemeddelelse december 20, 2006 Helse

Peter Bjerring, professor, dr. med., speciallæge i hudsygdomme ved Privathospitalet Mølholm i Vejle, har udviklet en lægeligt dokumenteret ny metode til behandling af rynker, som kaldes "photodynamisk photorejuvenation".

Kind efter 250 px bred
"Mine internationale kolleger og jeg har forsket i denne behandling igennem flere år for at finde frem til den bedste og mest effektive behandling af rynker, som samtidig kunne opfylde et stort ønske blandt vore kunder: nemlig dét at kunne gå på arbejde, til fest, vise sig offentligt mv. umiddelbart efter behandlingen uden at være genereret af synlig belastning af huden”, udtaler Peter Bjerring. ”Metoden har vakt opsigt både i USA og Australien, hvor jeg i sidste uge bla. var foredragsholder på kongressen, International Association for Cosmetic Dermatology og hér fremviste resultaterne af min forskning".

Behandlingen består af en kombination af et stof som sprayes på huden (Photospray indeholdende 5-ALA) samt en efterfølgende lysbehandling som stimulerer hudens celler.  Dette sætter gang i udviklingen af energi inde i hudens celler, og den normale produktion af kollagen og elastin øges. Denne behandling kaldes ”photodynamisk photorejuvenation”, og virkningen på reduktion af fine rynker og forbedring af hudens struktur er dokumenteret ved kliniske forsøg. (Ref. 1 og 2)

Photospray består af 5-ALA (5-aminolevulinate), der findes naturligt i kroppen i små mængder.
5-ALA er et forstadie til bl.a. cytochromer og hæmoglobin (det røde blodfarvestof).
Når huden påføres større mængder af 5-ALA, omdannes dette bl.a. til cytochromer, som hudens celler anvender til forøgelse af stofskiftet. Stofskiftet foregår som en kædereaktion i cytochrom-molekylerne. Jo flere cytochromer vi har, desto bedre er muligheden for øget energidannelse.

Efter absorbering af Photospray i cellerne, bliver disse lysfølsomme og kan stimuleres med lys i et bestemt bølgelængdespektrum. Dette sætter gang i udviklingen af energi inde i cellerne. Lyset øger kædereaktionens hastighed i cytochromerne, hvilket betyder at der dannes mere energi, celleaktiviteten øges, og den normale produktion af kollagen og elastin øges.

Behandlingen er fuldstændig ufarlig og giver intet ubehag.

Ved måling 3 dage efter behandlingen ses en øgning af kollagendannelsen med i gennemsnit 500% i forhold til hudens normale produktion af kollagen. Dette medfører at fine linier og rynker formindskes betydeligt, og hudens struktur forbedres. Den øgede produktion af kollagen og elastin fortsætter i 2 til 6 måneder hvorefter den igen normaliseres. (Se før og efter billeder: Før og efter 3 måneder).

Lasersygeplejerske Else Marie Lissau fortæller: ”De fleste beskriver behandlingen som en let varm, men behagelig fornemmelse, og behandling af hele ansigtet varer mindre end 30 minutter.”

Læs mere på http://www.molholm.dk/media/Photodynamisk_photorejuvenation_med_foto_og_lo.pdf

Referencer:

1: Gold MH, Bradshaw VL, Boring MM, Bridges TM, Biron JA.  Split-face comparison of photodynamic therapy with 5-aminolevulinic acid and intense pulsed light versus intense pulsed light alone for photodamage. Dermatol Surg. 2006 Jun;32(6):795-801

2: Alster TS, Tanzi EL, Welsh EC.  Photorejuvenation of facial skin with topical 20% 5-aminolevulinic acid and intense pulsed light treatment: a split-face comparison study. J Drugs Dermatol. 2005 Jan-Feb;4(1):35-8.

Privathospitalet Mølholm A/S

Helse