Livsstil koster EU milliarder

Pressemeddelelse juni 12, 2007 Helse

Flere europæere får hjertekarsygdomme, og det belaster hvert år EU’s Økonomi med mere end 1.000 milliarder i danske kroner – til sammenligning har det kostet cirka 20 milliarder kroner at bygge Øresundsbroen. Derfor underskriver de europæiske hjerteorganisationer i dag et europæisk charter for hjertesundhed i Bruxelles

Forkert kost, manglende motion og rygning. Europæerne har hørt det masser af gange. Alligevel får flere og flere hjertekarsygdomme, og det belaster EUs økonomi med astronomiske beløb i blandt andet tabt arbejdsfortjeneste og behandling.

Beregninger fra European Heart Network viser, at hjertekarsygdomme belaster EUs økonomi med 169 milliarder om året. Det svarer til over 1.000 milliarder danske kroner eller 50 Øresundsbroer.

Der er stor forskel på sundhedsudgifterne til hjertekarsygdom i de europæiske lande. I nogle medlemslande er omkostningerne mere end 10 gange større end i andre. I Danmark er omkostningen gennemsnitlig 1.633 kr. pr. indbygger. Til sammenligning er tallet 2.792 kr. i Storbritannien. Mens Malta ligger væsentligt lavere med 164 kr. pr. indbygger om året.

Men der skal kun en lille indsats til at ændre på tallene.

Det dokumenterer en undersøgelse fra Ebeltoft. Undersøgelsen viser, at antallet af danskere med høj risiko for at få hjertekarsygdom kan halveres på fem år, uden at det koster sundhedsvæsenet ekstra. Undersøgelsen er en ud af tre cases, som bliver fremlagt i Bruxelles den 12. juni.

Her har European Heart Network (det europæiske hjertenetværk) og European Society of Cardiology (det europæiske selskab for kardiologi) med støtte fra EU og WHO inviteret europæiske og internationale organisationer til at tilslutte sig et europæisk charter for hjertekarsundhed.

”Vi skal sætte ind allerede i barndommen, og målet er, at et ethvert barn, som er født i det nye årtusind, har ret til en levetid på mindst 65 år uden at blive ramt af hjertekarlidelser, som kan forebygges. Målsætningen er visionær, for nu må vi for alvor handle for at ændre på det faktum, at flere europæere får hjertekarsygdomme”, siger formanden for Hjerteforeningen, overlæge, dr. med. Henrik Sillesen.

Fra Danmark deltager blandt andre Hjerteforeningen og Dansk Cardiologisk Selskab i ceremonien.

- Yderligere oplysninger fås hos Hjerteforeningens næstformand, overlæge, dr. med. Peter Clemmensen, 21 25 41 44

- Overlæge, dr. med. Henrik Steen Hansen, formand for Dansk Cardiologisk Selskab, 29 44 02 01

- Hjerteforeningens direktør Susanne Volqvartz, 21 66 71 79

Helse