Kun for kvinder

Pressemeddelelse september 19, 2007 Helse

Nyt tilbud om rådgivning til hjertesyge kvinder i Helsingør. Hjerteforeningen starter kvindegruppe den 2. oktober

Hjerteforeningens lokalkomité i Helsingør barsler med et nyt tilbud kun for kvinder. I en ny kvindegruppe for hjertepatienter er det kun tilladt kvinder at deltage. Lokalkomiteen fik tidligere på året succes med en gruppe kun for mænd. Nu udvides tilbudet, så både kvinder og mænd kan mødes uden det andet køn.

Sygeplejerske Karin Østerballe leder støttegruppen for kvinder. Hun arbejder til dagligt på hjerteafdelingen på Helsingør Hospital. Hun mener, at det er en fordel at kønsopdele støttegrupper for hjertekarpatienter.

- Nogle oplevelser, tanker og følelser er nemmere at tale om, når man er sammen med det samme køn. Fx oplever en del kvinder afmagt, når de bliver indlagt på hospitalet. Forud har de været til lægen med en følelse af, at noget var helt galt. Men lægen har sendt dem videre til undersøgelser af fx øre, næse eller hals men ikke hjertet, siger Karin Østerballe.

Både medlemmer og ikke-medlemmer af Hjerteforeningen er velkomne, og man kan bare møde op.

Mændene har deres egen støttegruppe, som mødes en gang om måneden.

Hjertecafé for kvinder er åben den 1. tirsdag i måneden kl. 16-18 med start den 2. oktober.

Hjertecafé for mænd er åben den 4. tirsdag hver måned kl. 16-18 med start den 23. oktober.

Der er hjertecafé med mulighed for blodtryksmåling den 2. og 3. tirsdag i måneden kl. 15-17. Blodtryksmåling startede den 18. september, hvor Hjerteforeningens lokalkomité åbnede dørene for hjertecafeen, hvor man kan få målt blodtrykket af en sygeplejerske mellem kl. 16 og 17. Det er også muligt at få råd om livsstil under fire øjne.

Hjertecafeens aktiviteter er gratis og foregår på adressen Fiolgade 17 A i Helsingør.

Hør mere, kontakt formanden for Hjerteforeningens lokalkomité i Helsingør, Ebbe Petersen, mail: [email protected], tlf.:  0046 42 72 998, mobil: 0046 70 619 1248. Man kan også ringe til næstformand Tove Blædel-Hastrup på tlf.: 49 70 80 60.

Fakta:

Kvinder har ofte andre og mindre karakteristiske symptomer på hjertekarsygdom end mænd.

Kun hver tredje kvinde med blodprop i hjertet har smerter i brystet i forbindelse med et hjerteanfald.

Kvinders særlige symptomer på blodprop i hjertet kan opstå op til måneder før selve blodproppen.

Læs mere om kvinder og hjertekarsygdom på www.hjerteforeningen.dk

Helse