Ingen ventetider for brystkræftpatienter på Privathospitalet Mølholm

Pressemeddelelse december 6, 2006 Helse

Privathospitalet Mølholm i Vejle har siden 2000 ikke haft ventetid på brystkræft behandlinger, men har tilbudt alle sine patienter mulighed for mammografi indenfor få dage, og operation indenfor 1 uge.

”Brystkræftpatienter, der har behov for hurtig undersøgelse og operation, behøver derfor ikke vente, men kan benytte sig af det udvidede frie sygehusvalg og bede om at blive henvist til os”, siger leder af brystkirurgisk klinik Peter Wamberg, Overlæge og speciallæge i kirurgi med brystkræftoperationer som særligt specialeområde.

Peter Wamberg fortsætter: ”Vi har på Privathospitalet Mølholm et erfarent og dygtigt tværfagligt team af brystkirurger, røntgenlæger, røntgensygeplejersker og mammasygeplejersker, som årligt konfronteres med et stort antal brystkræfttilfælde, og derfor har stor erfaring i diagnostik og behandling af brystkræft. Vi arbejder tæt sammen med de offentlige sygehuse allerede i dag, og står parat til at hjælpe yderligere hvor vi kan, i erkendelse af hvor vigtigt det er for en patient at komme hurtigt i behandling.”

En nylig opgørelse fra DBCG (Den Danske Brystkræftgruppe) viser, at Mølholms brystkirurgi-team har en af de højeste hyppigheder af brystbevarende operationer i landet: 70-75% af alle brystkræft operationer, der udføres på Privathospitalet Mølholm, er brystbevarende, dvs. sikrer patienterne en højere livskvalitet i den meget svære tid, som de går igennem.

Efterbehandling, som for eksempel strålebehandling, foregår indenfor det offentlige efterfølgende, men Mølholm kan tilbyde speciel fysioterapi og træning for brystkræftopererede ved specialuddannede fysioterapeuter.

Overlæge og speciallæge
Peter Wamberg