For mange diagnoser og for meget medicin?

Pressemeddelelse september 5, 2007 Helse

De seneste dages aviser har været fyldt med artikler, hvor forskellige fagfolk har udtalt sig imod den - efter deres mening - ubegrundende medicinering af børn og voksne med ADHD. Anledningen har denne gang været artikler i pædagogernes fagblad Børn og Unge, hvor stigningen i antallet af medicinerede tages som udtryk for kritikløs diagnosticering af flere og flere med ADHD. Det har været fremhævet, at diagnosen ADHD klistres på børn, hvor det er forældrene der svigter som opdragere.

Dagspressen er ikke velegnet til komplicerede problemstillinger. Og debatten præges af forsimplinger og generaliseringer. Realiteten er, at flere og flere børn og voksne udgrænses i et samfund, hvor kravene til normalitet, succes og karriere øges. Det gælder syge og handicappede og børn og voksne med ADHD. Betyder øget viden om ADHD og de vanskeligheder, det giver, at lægerne bevidstløst smider om sig med diagnoser for at tækkes uduelige forældre? Medfører diagnosen, at medicin udskrives som spejderhagl? Sådan kunne det se ud, hvis man læser dagspressen. Men virkeligheden er som altid langt mere kompliceret. At få en diagnose er ikke et resultat eller en sovepude. En diagnose kan være en nøgle til forståelse og dermed til handling over for problemer, man ellers står uforstående over for.

At ADHD er en velkendt problemstilling blandt fagfolk, kan man få dokumenteret på ADHD-foreningens 11. nationale konference på Hotel Nyborg Strand torsdag den 6. og fredag den 7. september.

Et af konferencens hovedindlæg er af den amerikanske professor i neuropsykologi Sam Goldstein. Hans arbejde med mennesker med ADHD tager udgangspunkt i de mange vanskeligheder, mennesker med ADHD oplever i dagliglivet. Men også i at det kan være hensigtsmæssigt med en positiv og anerkendende tilgang til de områder i livet, mennesker med ADHD rent faktisk får til at fungere. Ved både at anerkende vanskelighederne, intervenere og kompensere for de problemer en opmærksomhedsforstyrrelse giver og samtidig støtte og styrke de velfungerende livsområder, bedres perspektiverne for mennesker med ADHD. Den positive psykologi falder således helt i tråd med den stigende tendens til at se problemer og ressourcer i sammenhæng og anerkende menneskers forskellighed som afsæt for offentlig indsats.

Konferencens 630 deltagere får præsenteret et program indeholdende i alt 17 forskellige præsentationer af eksperter inden for ADHD-feltet; lærere, speciallæger, psykologer, fysioterapeuter, pædagoger og mennesker, der lever med ADHD.

Yderligere kontakt
Jette Myglegaard, formand for ADHD-foreningen, mobil 20 32 99 01

Anne Worning, direktør i ADHD-foreningen, mobil 25 14 13 75

Fakta