En drik for gudinder

Pressemeddelelse marts 8, 2006 Multimedier

Nu kan Odin og Thor invitere Freja og Ydun med til festen i Valhal, når Danmarks ældste Øl bliver relanceret i slutningen af marts. Den nye Midgårds Øl vil nemlig især appellere til kvinders smagslØg.

Det lille firma Dansk Mjød i Blåhøj ved Brande har igennem ti år udviklet og smagt sig frem til en ny øl, som især appellerer til kvindelige øldrikkere eller kvinder der endnu ikke ved, at de kan lide øl.
Den er stærk som den øl, vikingerne drak, men er samtidig forfinet og raffineret med en sød smag af Resultatet er Midgårds Øl, som består af en specialfremstillet øl tilsat mjød. Opskriften er ikke ny, for blandingen af øl og mjød var kendt allerede i vikingetiden. Men nyudviklingen af øllen har betydet, at den nu i højere grad falder i den moderne kvindes smag, end den traditionelle mjød øl faldt i Frejas smag.

Dansk Mjød, der brygger Midgårds Øl i samarbejde med det fynske Ørbæk Bryggeri, har siden starten for 12 år siden været så godt som den eneste danske producent af den traditionelle mjød, som er en vin, der gæres og lagres på samme måde som andre vine. Selv om firmaet kun har tre ansatte, er det Nordens største inden for fremstilling af mjød. Dansk Mjød sendte sidste år sin første øl i handlen, og Old Danish Beer viste sig at falde i danskernes smag. Den blev en salgssucces, og derfor kan firmaet nu præsentere endnu en nyudviklet øl, som bliver brygget i en lidt lettere udgave.

- Der er ikke så mange, der bryder sig om smagen af stærk øl. Midgårds Øl har en alkoholprocent på 9,4, men mjøden betyder, at den får en afrundet honningsmag, som i højere grad passer til kvinders smagsløg. De forbrugertest, vi løbende har foretaget, viser, at både vin- og ølnydere synes om smagen, og da Midgårds Øl er en lettere øl end vores første øl på markedet, tror jeg, at den især vil give kvinder en ny oplevelse af, hvad en god øl er, siger Michael Brogaard fra Dansk Mjød.

Han regner med, at Midgårds Øl vil rykke fra vikingernes festborde til cafeer, restauranter og danskernes borde derhjemme. Og samtidig håber han, at den voksende interesse for mjød øl også vil øge interessen for mjød generelt. Mjød er formentlig verdens ældste berusende drik, og fra optegnelser fra vikingetiden kan man se, at mjød var den fineste drik, man kunne få ofte beskrevet som en drik for guderne. Det hænger formentlig sammen med det høje indhold af honning, som også i dag gør mjød til et eksklusivt produkt. Pr. færdig brygget liter mjød skal der således bruges et halvt kilo honning. Mjød indeholder ikke kunstige tilsætningsstoffer eller konserveringsmidler og bruges bl.a. som dessertvin, som velkomstdrink, til madlavning, marinering og bagning. Dansk Mjød brygger sin mjød efter en gammel dansk opskrift fra 1700-tallet. I modsætning til mjød var mjød øl tidligere langt mere udbredt, og det var formentlig denne øl, vikingerne drak, når de skulle fejre fjendens nederlag efter veloverstået vikingetogt.

Midgårds Øl præsenteres for første gang 19.-22. marts på messen Foodexpo 2006 i Messecenter Herning og kan herefter købes i specialforretninger landet over.

Yderligere oplysninger: Direktør Michael Brogaard, Dansk Mjød A/S, Sdr. Ommevej 123,
7330 Brande, tlf. 75 65 76 63 / 61 54 70 70

Multimedier