Brobygning mellem læger, jordemødre og komplementære terapeuter

Pressemeddelelse februar 8, 2007 Helse

Inspirationseminar sigter på at skabe konstruktiv dialog mellem faggrupper indenfor og udenfor det etablerede sundhedssystem.

Akupunktører, massører, zoneterapeuter, afspændingspædagoger og mange andre tilbyder alternativ og supplerede fødselsforberedelse og fødselshjælp. Hvorfor det og hvad har de at tilbyde, som det offentlige system ikke kan?

Man kan stadig som privat massør opleve at få afslag på forespørgsel om at have brochurer om supplerende fødselsforberedelse og gravidmassage liggende i sygehusets jordemoderkonsultation. Man kan stadig som zoneterapeut, der er bedt om at assistere ved en fødsel, blive mødt på fødegangen med et ”Det bruger vi ikke her”.

Hvordan får vi sat den gode fødsel på dagsordenen? Den gode fødsel for mor og barn, så vi kommer ud over polariseringen mellem konventionel og alternativ?

Én vej frem er dialog og brobygning. At samle jordemødre, fødselslæger og faggrupper udenfor det etablerede sundhedssystem, som i stigende omfang tilbyder svangreomsorg og fødselshjælp. Og høre på hinanden, hvad de kan og hvordan de ser på samarbejdsmulighederne.

Foreningen Holistisk Sundhed har taget initiativ til et heldagsseminar, hvor netop denne dialog er sat i fokus. Den offentlig svangreomsorg har været udsat for nedskæringskniven gentagne gange og dét at føde med kendt jordemoder er mere undtagelsen end regelen i dagens Danmark. Tryghed i graviditets- og fødselsprocessen søges derfor i stigende omgang udenfor det etablerede sundhedssystem.

Holistisk Sundhed tror på samarbejde som en frugtbar indgangsvinkel til at opnå de bedste muligheder for gode fødselsoplevelser. D. 24. februar 2007 giver 6 oplægsholdere grundlag for debat på Kaløskolerne, Djursland. Oplægsholderne spænder fra jordemødrenes formand, Lillian Bondo over fødselslæge Rikke Bek Helmig, psykoterapeut mv. Pia Hern, alternativ behandler Kirsten Meldgaard, zoneterapeut Hanne Sanderhoff  til åndelig vejleder Cindy Nieft.

Yderligere information om arrangementet: Helle Hestbjerg, tlf. 86 96 62 25 / 41 57 62 25 samt www.holistisksundhed.dk hvor programmet findes.

Yderligere information om foreningen Holistisk Sundhed: Jørgen Finnemann, tlf. 86 57 73 37 / 26 20 22 72 samt www.holistisksundhed.dk

Helse